TAAL EN CORONA

06 mei 2020 - DOUWE SOEPBOER

Naast een stortvloed aan problemen levert covid-19 ons veel meer. Denk aan nieuwe omgangsvormen waarbij zoenen (zelfs niet een zoen) en handenschudden taboe zijn. Het elleboogniezen is de norm geworden en huidhonger heeft tegenwoordig iedereen zonder vaste partner. Dit blog gaat over de rol van taal in deze tijden van het nieuwe normaal.

Nieuwe woorden ontstaan in deze tijd aan de lopende band* en helpen ons ook grip op de situatie te krijgen en onze mening te delen. De amateurviroloog, niet gehinderd door enige kennis van zaken, werkt op onze lachspieren of zorgt voor irritatie. Je bent geen coronahamsteraar en daarom kies je 4 rollen toiletpapier i.p.v. de grootverpakking met 48 die je anders altijd pakt. Je wilt immers niet voor coronasociaal worden uitgemaakt. Het neutrale woord coronahoester kreeg al snel negatieve lading. Niet door de mensen die als gevolg van corona moeten hoesten. Maar juist door mensen die anderen met hun hoest intimideren of dit dreigen te doen. Zoals de Hankse coronahoester die anoniem dreigde om de Jumbo supermarkt met zijn vuiligheid te bevlekken en daarmee zelfs Hart van Nederland haalde. Corona-intimidatie en -terreur van de bovenste plank.

MEDISCH JARGON = DUIDELIJKE TAAL
Ook medisch komen we aan onze coronatrekken. Niet altijd met nieuwe woorden trouwens. Maar wel met woorden die nu ineens gewoon zijn geworden zoals groepsimmuniteit, quarantaine, intubatie en mitigatie. Opvallend is de rol van RIVM-baas Jaap van Dissel die er na aanvankelijke kritiek voor kiest om moeilijke woorden en uitdrukkingen direct te vertalen naar voor iedereen begrijpelijk Nederlands. Superbelangrijk want de persconferenties worden door miljoenen mensen bekeken en dan is duidelijke taal essentieel.

GEZONDHEID EN ECONOMIE
Een voortdurende strijd is er nu gaande tussen de coronarekkelijken en de coranastrengen. De eerste groep wil de lock-down zo snel mogelijk in stappen loslaten. Om zo coronafaillissementen te voorkomen. Dit zal waarschijnlijk leiden tot een hogere coronasterfte en meer coronastress in de ziekenhuizen wordt daar tegenin gebracht. Een goede coronadialoog is de mogelijke oplossing in deze coronastrijd. Feit is dat krachtig taalgebruik en de keuze van de juiste woorden je heel goed kunnen helpen bij het overtuigend vertellen van jouw verhaal

CORONAGEWENNING
‘We zullen moeten wennen aan deze nieuwe situatie.’ Iemand die dat als geen ander kan vertellen is Mark Rutte. Toen iedereen begon over de corona-economie nam hij welbewust de term coronasamenleving in de mond. Daarmee vooral uitdrukking gevend aan de juiste balans tussen zorg en economie en de samenleving als geheel. Het nieuwe normaal is ook een prachtige combinatie van twee krachtige woorden. Normaal is een woord waar wij als Nederlanders gek op zijn. En Nieuw, dat klinkt ook best positief. Je beseft je bij het horen van het nieuwe normaal: wen er maar aan.

CORONAMOE EN OPEN DEUREN
‘Jongeren zijn corona-inhakers en reclame moe’ kopte Emerce op 24 april. De behoefte aan nieuws over corona neemt af en veel jongeren vinden dat organisaties misbruik maken van de situatie om hun eigen imago te verbeteren. Bovendien zie je in de uitingen enorme overeenkomsten met altijd weer dezelfde worden zoals: samen, thuis, met elkaar, juist nu, meer dan ooit, in deze moeilijke tijden, onzekere tijden etc). Alle reden om ‘juist nu’ toch je eigen verhaal te vertellen, maar is dat überhaupt mogelijk? Op marketingtribune is over dit onderwerp een interessante video te zien hoe grote Amerikaanse merken dit doen. En dan zie je: het is best lastig.

CORONASEKS
In mijn online zoektocht naar taal en corona vond ik een hilarische video van tv-format de Vloer Op onder de titel Coronaseks. Schrik niet: het is uitgezonden op 4 maart en nog met publiek. In deze tijd van thuiswerken, videoconferencing en zwaaivisites heb je vast wel even tijd voor ontspanning. Veel coronakijkplezier!
Coronaseks de vloer op

*Bij dit blog is geput uit het coronawoordenboek door Ton van den Boom
www.taalbank.nl/2020/03/14/coronawoordenboek/

DOUWE SOEPBOER
BRAND STORYTELLER BIJ REACH

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS