ZES KEER EEN 'UNIEK' LOGO

Robert Luttikholt

Een goed logo vormt de basis voor alle uitingen die je ontwikkelt. Van de belettering van een pand of bedrijfswagens, de website, foldermateriaal tot de bedrukking op de koffiekopjes. Een logo laten ontwerpen is daarom altijd een breedte-investering. Een logo is te belangrijk om aan het toeval of een snelle ingeving over te laten. Van een goed doordacht en ontworpen logo krijg je nooit spijt. Hier volgen 6 algemene tips voor een uniek logo, bij iedere tip laat ik vervolgens een logo zien waarbij dit van toepassing zou kunnen zijn.

1. WEES UNIEK
Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft een logo. Om op te vallen is het noodzakelijk een onderscheidend logo te voeren waarmee je opvalt tussen de logo’s van concurrenten. Dit kan alleen doen door een uniek en aantrekkelijk logo te creëren. Ga dus geen logo’s van andere bedrijven kopiëren of namaken.

2. KIES DE JUISTE KLEUREN
Kloppen de kleuren die je kiest, met de beleving van de doelgroep? De juiste kleurkeuze is essentieel voor een logo. Kies een kleur die past bij de boodschap van je merk. Daarom is het interessant om te weten waar elke kleur voor staat:

  • Blauw: professioneel, rustig en betrouwbaar
  • Rood: energetisch, liefdevol en enthousiast
  • Geel: zonnig, optimistisch en inventief
  • Groen: groei, vrede en gezondheid
  • Paars: spiritueel, wijs en fantasierijk
  • Oranje: creatief, vriendelijk en jeugdig
  • Roze: vrouwelijk, leuk en flirterig
  • Bruin: landelijk, historisch en stabiel
  • Wit: simpel, zuiver en puur
  • Zwart: geloofwaardig en sterk

De kleur is belangrijk is, maar ook een combinatie van meerdere kleuren. Vaak wordt er geadviseerd om niet te veel kleuren te gebruiken. Er zijn ontwerpers die adviseren om nooit meer dan drie kleuren te gebruiken voor een logo. Je moet tenslotte ook rekening houden met een vertaalslag naar zwart/wit. Soms kan het heel effectief zijn om kleuren te gebruiken die in jouw branche juist niet gebruikelijk zijn.

3. PAK HET PROFESSIONEEL AAN
Je logo is het uithangbord en moet dus de kwaliteit van je bedrijf uitstralen. Nodig een ontwerper uit om jouw ideeën te vertalen naar het perfecte logo.

4. HET LOGO VERTELT UW VERHAAL
Een logo moet een verhaal vertellen. Als een potentiële klant voor het eerst een logo ziet, moet hij de link zien tussen de producten of diensten die je aanbiedt en je logo.

5. HOU HET SIMPEL
Een simpel logo is gemakkelijk te onthouden voor jou en je toekomstige klanten. Het zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor. Wanneer je voor een ingewikkeld logo kiest, wordt het moeilijk om dit te reproduceren. Een logo moet te allen tijde herkenbaar zijn, of je er nou langs loopt of heel hard voorbij rijdt.

6. INVESTEER OP DE LANGE TERMIJN
Een logo is een investering voor de lange termijn. Dat wil je niet jaarlijks vernieuwen. Een goed logo is dusdanig ontworpen dat het jarenlang mee kan en in al die jaren ook relevant blijft.

ZES KEER UNIEK. MAAR TOCH HETZELFDE
Zes logo’s die alle uniek zijn (en er zijn er nog veel meer vergelijkbare logo’s). Maar onder elkaar gezet, zie je dus duidelijk dat het unieke karakter wel meevalt (of tegenvalt). Het is verleidelijk om trends te volgen, want het suggereert dat je met de tijd meegaat. Het gevaar hierbij is echter dat je logo binnen enkele jaren gedateerd kan zijn. En wanneer een logo gedateerd is, straalt dat af op je bedrijf of product. Investeer daarom in een logo voor de lange termijn en laat je niet leiden door de waan van de dag.

ROBERT LUTTIKHOLT
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS