LOGO'S MET EEN VERHAAL

Robert Luttikholt

Elk zelf respecterend bedrijf heeft een logo. Van veel bedrijven kennen we het logo wel, maar het verhaal erachter niet. Wanneer je de verhalen achter een bekend logo hoort, ga je opeens anders tegen het icoon aankijken. Bij sommige logo’s zie je een detail pas als je het verhaal kent. Dat betekent dat je soms heel lang over een detail heen hebt gekeken. Als ontwerper is er niets zo leuk dan het verhaal van een bedrijf in één beeldmerk te vatten. En dan ook nog eens op een manier dat het niet direct opvalt. Je treft hier een aantal geslaagde voorbeelden.

FEDEX
In het logo van FedEx zit een pijl verborgen tussen de letters E en X. Het pijltje is toegevoegd om snelheid en precisie te onderstrepen, belangrijke waarden voor het postbedrijf. Het logo, in 1994 ontworpen door Lindon Leader, won wereldwijd meer dan veertig prijzen voor het beste beeldmerk.

AMAZON
Ook een pijl in het logo van Amazon. En ook hier niet willekeurig. De gele pijl oogt als een glimlach, zo geplaatst om de filosofie achter het merk te benadrukken. Amazon.com streeft naar de beste klanttevredenheid. Maar de pijl wijst ook niet voor niks van de a naar de z, de winkel heeft alles in huis, inderdaad van a tot z.

CONTINENTAL
De letters C en O, waar het woord mee begint, vormen samen een band, het product dat het bedrijf produceert.

TOBLERONE
Het logo van de beroemde Zwitserse chocola is in de loop van de jaren enigszins aangepast, maar barst van de symboliek. Toblerone werd in 1908 ontwikkeld in het Zwitserse Bern, en die locatie is goed terug te vinden in het beeldmerk. In 1970 is de berg in het logo verwerkt, de Matterhorn, hét symbool van Zwitserland. De vorm, een driehoek, correspondeert natuurlijk ook met de vorm van de chocolade. Wie goed kijkt, ziet dat in de berg een afbeelding van een beer is verwerkt. Die beer staat weer voor Bern, de plaats waar het allemaal begon.

LAFAYETTE
De Franse Galeries Lafayette heeft zijn vestigingsplaats in het logo verwerkt. De twee t's leunen tegen elkaar aan en vormen samen de Eiffeltoren. Het zwierige handschrift van 'Lafayette' weerspiegelt de elegantie van het merk, het subtiele gebruik van rood en zwart geeft het logo de stijlvolle uitstraling die past bij de vermaarde Franse warenhuisketen.

ADIDAS
Adidas had geen specifiek logo. Ze plaatsten simpelweg op alles wat gefabriceerd werd drie strepen. Vanaf het begin was het bedrijf daarom bekend. De toenmalige eigenaar noemde het bedrijf “The three stripe company”. Alle logo’s die later werden gemaakt hadden altijd 3 strepen.

De lotusbloem was het tweede Adidas logo. Het thema van de drie strepen is nog steeds duidelijk in het uiterlijk, zowel in het blad als in de drie strepen die diagonaal oversteken. Dit logo werd gekozen om het feit dat hun merk een stuk groter en veelzijdiger was dan vroeger. Maar men wilde wel de klassieke uitstraling behouden. Dit logo wordt voor sommige producten nog steeds gebruikt.

Het derde logo heeft veel meer betekenis dan de vorige versies. De eenvoudige strepen van het Adidas logo staan tegenwoordig voor een berg, die wijst op de uitdagingen voor de sporter en de doelen die bereikt kunnen worden.

APPLE
Apple had in eerste instantie een ander logo, dat veel gecompliceerder was. Het was een gedetailleerde afbeelding van Isaac Newton die onder een appelboom zit. Rob Janoff ontwierp in 1977 een nieuwe versie, de bekende gekleurde appel, die inmiddels is veranderd in een minder kleurrijk logo. Jarenlang gingen er geruchten dat het hapje uit de appel staat voor een byte, of een verwijzing is naar het bijbelverhaal rond Adam en Eva, maar volgens Janoff is de echte reden iets anders? Zonder de hap zag de appel eruit als een kers.

YOGA AUSTRALIA
Meerdere merken gebruiken de witruimte van een afbeelding voor een extra dimensie. Hier is dat wel heel aardig gedaan. In de 'negatieve ruimte' tussen het opgeheven been en de rug van de vrouw die yoga beoefent, zie je de vorm van Australië.

SNOOTY PEACOCK
Snooty Peacock is een sieradenboetiek in Dallas, Texas, met drie designers die unieke stukken ontwerpen. Hun logo moest daarbij passen en de naam rechtdoen. Dat is gelukt, de pauw is prachtig verwerkt in het gezicht van de dame, die natuurlijk de nodige sieraden draagt.

ROBERT LUTTIKHOLT
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS