EEN KIJK OP DE OLYMPISCHE PICTOGRAMMEN VAN PYEONGCHANG

12 mei 2018

Kunt u alle 24 sporten opnoemen van de Winterspelen in Pyeongchang? Ik denk het niet, op een uitzondering daargelaten kan niemand dat. Maar ik denk dat u een heel eind komt wanneer ik u de illustraties van iedere sport toon. Op een plek waar zoveel culturen samenkomen zijn pictogrammen en simpele iconen noodzakelijk. Visuele symbolen creëren een universele taal die iedereen kan verstaan. Alles wat je moet weten is vertaald in een simpele illustratie.

Simpel gezegd. Je tekent een paar figuren die aan het sporten zijn, en de olympische spelen kunnen beginnen. Echter, er komt er veel meer kijken bij de ontwikkeling van deze kleine zwevende hoofdsporters dan je je kunt voorstellen.

Poster Pyeongchang 2018

De iconografie van Olympische evenementen, vaak pictogrammen genoemd, heeft een lang historisch en legendarisch verleden. Bij elke Olympische Spelen wil de organiserende stad een goede indruk achterlaten. De grafische vormgeving rondom het evenement moeten aan die onvergetelijke indruk bijdragen - zowel door het geven van eenvoudige aanwijzingen aan buitenstaanders die op bezoek komen, als het vastleggen van de kwaliteiten en bijzonderheden van de stad en het land. Vaak blijkt zo’n ontwerpopdracht veel omvangrijker en ingewikkelder als het eindproduct doet vermoeden.

Op 25 januari 2018 werd onder grote belangstelling de nieuwe reeks pictogrammen voor de Olympische Spelen van 2018 onthuld. En zoals gewoonlijk werd ook bij deze aankondiging een korte toelichting gegeven op het concept:

"De pictogrammen zijn ontworpen op basis van het Koreaanse alfabet dat bekend staat als Hangeul. Dit is een systeem van letters dat uniek is voor Korea en ook werd gebruikt bij het ontwerpen van de officiële sport symbolen. Van de 16 klinkers en 14 medeklinkers van Hangeul die er zijn, werden vier medeklinkers en drie klinkers geselecteerd en weerspiegeld in de pictogrammen. " - bron:POCOG Press Office

De nieuwe iconen verschenen al snel na de presentatie in alle visuele uitingen van de olympische communicatie: bewegwijzering, tickets, programma's, kleding, tv-commercials en zo ongeveer alles wat je maar kunt bedenken.

Menubalk website Pyeongchang 2018

Afgezien van het nuttige karakter van pictogrammen, wordt de vormgeving van deze symbolen onderdeel van de onuitwisbare ervaring van de games en het land dat deze host. En daarin schuilt de ware kracht van pictogrammen - tijdens de Olympische Spelen krijgen ontwerpers de mogelijkheid om ons gevoel voor geschiedenis bewust vorm te geven terwijl we het tegelijkertijd ervaren.

Poster Pyeongchang 2018

DE EVOLUTIE VAN DE OLYMPISCHE PICTOGRAMMEN
Als ontwerper moet je kijken naar wat er in het verleden is gemaakt en je zeer bewust zijn van de ontwerpen van eerdere games. En als je je gaat verdiepen in de geschiedenis van ontwerpen voor de Olympische Spelen begin je bij Otl Aicher (de spelen van 1972).

Pictogrammen Olympische Spelen München 1972

De Olympische spelen van München uit 1972 waren niet de eerste die Olympische iconen bevatten, maar ze zijn misschien wel de meest baanbrekende. Dat jaar creëerden Otl Aicher en zijn team een set symbolen die zo iconisch goed uitgebalanceerd en slim vormgegeven waren dat deze tot op de dag van vandaag nog steeds een inspiratie zijn. De pictogrammen van Aicher introduceerden de ronde kop, de hoekige lijnen van 45 en 90 graden, en de vereenvoudigde lichaamsvormen die standaard niet alleen op de Olympische Spelen, maar over de hele wereld zouden worden toegepast.

Pictogrammen Olympische Spelen Los Angeles, 1984 en Lake Placid, 1980

De vormentaal van de Aicher-pictogrammen deed wat een geweldig ontwerpsysteem hoort te doen: het creëerde regels. En regels zijn gemakkelijk te volgen. Dit zag je dan ook terug in de pictogrammen die werden ontworpen voor de Olympische Spelen in de jaren ’70 en ’80.

Pictogrammen Olympische Spelen Los Angeles, 1984 en Lake Placid, 1980

VARIATIES OP EEN THEMA
Binnen een strak ontwerpsysteem kunnen kleine variaties grote betekenis of symboliek hebben. Een ontwerpbureau kan maanden nadenken over een bepaald lijngewicht, curve of reeks vormen waaruit dan een nieuw grafisch alfabet ontstaat, en sommige variaties op een thema kunnen een heel andere sfeer of effect creëren. Bijvoorbeeld, de snelheidslijnen die Radomir Vukovic's toepaste op Aicher's klassieke pictogrammen vormen voor de Olympische Winterspelen van Sarajevo in 1984 creëren een onmiskenbare tachtiger jaren iconografie.

Pictogrammen Winterspelen Sarajevo, door Radomir Vukovic.

BEOORDELEN OP VERTOLKING
Het was een kwestie van tijd eer ontwerpers de vormentaal van de pictogrammen uit het verleden verwierpen en meer behoefte kregen aan expressie in de ontwerpen. Die tijd was 1992, toen zowel Barcelona als Albertville ontwerpen maakten met penseeltreken dat het pictogramspel verhoogde.

Let op de schilderkunstige, onvolmaakte, bijna kalligrafische lijnen. Sommige ontwerpen zijn zelfs abstract. Dit is de ontwikkeling van het ontwerpen op zijn best. Het voelt los en gemakkelijk. Jazz, volgens de methodische klassieke, gebaseerd op de gestructureerde ontwerpen van Aicher.

Barcelona Zomer- en Albertville Winter Spelen Pictogrammen

Na 1992 vond er een andere ontwerpevolutie plaats. Namelijk de toevoeging van de cultuurgeschiedenis in de pictogrammen. In 1994 gaf Lillehammer ons een aantal Noorse rotstekeningen. In 2000 gooide Sydney enkele boemerangs in de strijd. En in 2004 vond Athene inspiratie in het kunstwerk van antieke Griekse vazen.

Pictogrammen Olympische Spelen Lillehammer, 1994

Pictogrammen Olympische Spelen
Sydney, 2000

Pictogrammen Olympische Spelen
Athene, 2004

Plotseling vond een bepaalde culturele trots en historische verantwoordelijkheid zijn weg naar het Olympische pictogram dat alle volgende ontwerpen verder zou beïnvloeden.

EEN TEKEN VAN DE TIJD
De veranderingen in het ontwerp van pictogrammen door de jaren heen is niet alleen om culturele redenen erg interessant, maar ook als een studie in de manier waarop nieuwe technische ontwikkelingen invloed hadden op het grafisch ontwerp.

In de jaren 2000 zagen we een snelle ontwikkeling in ontwerpsoftware, en in de ontwerpen van de voor de Olympische Spelen van Turijn in 2006 en Londen in 2012 zag je die ontwikkeling duidelijk terug in transparantie, vorm en kleur.

Pictogrammen Olympische Spelen Turijn, 2006

Pictogrammen Olympische Spelen Londen, 2012

Een snelle terugblik op het laatste decennia van de Olympische branding toont aan hoeveel variëteit en creativiteit ervan de ontwerpers verwacht wordt die om de paar jaar deze opdracht krijgen.

DIT BRENGT ONS WEER BIJ PYEONGCHANG, 2018.
Het logo en de huisstijl van de Olympische Spelen van Pyeongchang ten opzichte van vorige games, toont een terugkeer naar eenvoud. Voorbij zijn de complexe vormen en ingewikkelde ontwerpbewegingen. In plaats daarvan zijn zwaar gesymboliseerde en vereenvoudigde elementen belangrijker geworden dan het verlangen om indruk te maken.

De symbolen van het logo zijn rechtstreeks afgeleid van de uitspraak van "Pyeongchang" en vertegenwoordigen "harmonie van Hemel, Aarde en Mens" aan de linkerkant, en "sneeuw, ijs en atletische sterren" aan de rechterkant.

ROBERT LUTTIKHOLT
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS