Privacy en AVG: ruim een jaar later

30 augustus 2019 - DOUWE SOEPBOER

25 mei 2018 stond vetgedrukt in menig agenda. Weet je het nog? De Algemene Verordening Persoonsgegevens, beter bekend als de AVG werd van kracht. We zijn ruim een jaar verder. Hoe staat het ermee? Welke impact heeft de AVG op ons leven en werken?

Ik moest aan de invoering van de wet AVG terugdenken tijdens mijn zomervakantie. We waren in het Zuid-Franse Nîmes. Als je de Tour de France dit jaar hebt gevolgd, zag je er op dinsdag 23 juli NOS-presentator Herman van der Zandt staan. Pontificaal voor de schitterende arena die de Romeinen ooit bouwden om hun onderdanen brood en spelen te geven. In dit geval, vooral spelen. Slechts een paar dagen eerder stond ik daar nog. We bezochten de arena. Een aanrader. Zeker omdat je als bezoeker een audioguide in een taal naar keuze meekrijgt. Lopend door het amfitheater word je dan deelgenoot gemaakt van de gladiatorengevechten (vrijwillig) en terechtstellingen (gruwelijk en niet-vrijwillig).

Maar, om je guide te ontvangen, moest je wel je id achterlaten zodat je niet zomaar zou ‘vergeten’ deze na de rondleiding weer in te leveren. Paspoort of rijbewijs. Het mocht beide. Ik vond het maar niks. Een paar vakantiekrachten die mijn rijbewijs wilden bewaren in genummerde rekjes, voor velen toegankelijk. Toch deed ik het maar, onder licht protest weliswaar. De kans dat er iets mis gaat is zó klein, stelde ik mezelf gerust. Mijn rijbewijs verdween met een nummertje in een van de bakken en na de rondleiding kreeg ik van een andere dame het juiste rijbewijs terug. AVG-proof, deze werkwijze? Ik geloof er niks van.

GOOGLE OP 'DATALEK' EN KIJK ONDER 'NIEUWS'
Eigenlijk lees je er dagelijks over. Fouten in systemen en datalekken, vaak bij organisaties waarvan je denkt, zij zouden het toch goed voor elkaar moeten hebben. In die zin is het superbelangrijk dat de AVG er is. Je moet nu immers als bedrijf of organisatie kunnen aantonen dat je het nodige hebt gedaan om fouten of lekken te voorkomen. Dat helpt zeker om de identiteit en gegevens van jou en mij beter te beschermen. Het feit dat er toch zoveel lekken worden vastgesteld, heeft alles te maken met de enorme hoeveelheid data die er zijn, met bedrijven en criminelen die deze data dolgraag in handen krijgen en met mensen die de fout ingaan.

Het HagaZiekenhuis in Den Haag had de dubieuze primeur om als eerste bedrijf in ons land een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens te ontvangen. De reden: tientallen medewerkers hadden de medische gegevens van Samantha de Jong (beter bekend als Barbie) bekeken. Maar het gaat op veel meer plekken fout. Google maar eens op ‘datalek’ en kijk daarbij onder ‘nieuws’, dan wordt dit pijnlijk duidelijk. Is de invoering van de AVG daarmee een wassen neus? Als ik voor mezelf en ons bedrijf spreek: zeker niet. Voor ons was de AVG een belangrijke aanjager om nog zorgvuldiger om te gaan met de gegevens van onze klanten en met de persoonsgegevens die wij bij gepersonaliseerde mailings krijgen toevertrouwd.

DATA TOEVERTROUWEN
Binnen ons bedrijf hebben we met diverse data te maken. Data in de vorm van persoonsgegevens en correspondentie, maar ook tekst- en beeldmateriaal. Al die gegevens bewaren en beschermen we binnen de richtlijnen die de wet ons stelt.

Een andere vorm van data zijn adresbestanden die klanten ons toevertrouwen voor het versturen van e-mailings en geprinte mailings. Toevertrouwen is in deze context een perfect woord. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat deze gegevens uitsluitend worden gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld. We hebben hiervoor procedures beschreven en een speciale server ingericht waarmee de databestanden gecrypt worden verstuurd. Omdat bij dergelijke opdrachten er bijna altijd sprake is van een keten van leveranciers, maken we ook met hen duidelijke afspraken die binnen samenwerkingsovereenkomsten worden vastgelegd. De AVG heeft ons dus echt een duw in de rug gegeven om te investeren in techniek, kennis en communicatie. Heel simpel gezegd: de AVG heeft gezorgd voor een veilig gevoel. Bij onze relaties, maar zeker ook bij ons zelf.

Meer weten over veilig omgaan persoonsgegevens bij geprinte of digitale mailings naar relaties. Neem dan gerust contact met mij op.

DOUWE SOEPBOER
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS