RECLAMEBUREAU ZOEKEN EN VINDEN

Menno Verheij

Hoe zoek, vind en kies je een reclamebureau? Voordat je deze vragen kunt beantwoorden moet er eerst een andere vraag worden beantwoord; Heb je namelijk echt een reclamebureau nodig?

SELECTEREN RECLAMEBUREAU
Als je precies weet wie je doelgroep is, wat hen beweegt en je weet wat je aan hen wilt verkopen – dan heb je een creatief reclamebureau nodig. Zij kunnen je helpen om al deze informatie om te zetten naar een optimale campagne. Stel je wilt je huisstijl vernieuwen, een nieuwe website of er moet een nieuw product gelanceerd worden. Dan helpt een goede relatie met een reclamebureau je om die doelen waar te maken. Als je nog niet zeker bent van je product-markt combinaties en geen idee hebt bij je afzetmarkt, klop dan niet aan bij een reclamebureau. Maar ga eerst aan de slag met een marketingstrateeg.

MOND TOT MOND RECLAME
Voor ondernemers en marketeers is het kiezen van een creatief bureau soms best lastig. Waar begin je? Google je ‘reclamebureau’ en kies je diegene die bovenaan staat? Beter is het om eerst eens rond te vragen bij collega’s, bijvoorbeeld via LinkedIn of via bedrijven waar je al mee samenwerkt. Onderzoek elk voorgesteld bureau goed. Kijk naar locatie, financiële positie, soort klanten, sterke punten, etc. Een bureau dicht in de buurt is handig maar met moderne communicatiemiddelen is een bureau van wat verder weg of zelfs over de grens ook mogelijk. Dat hangt ook af van het aantal contactmomenten dat je verwacht.

DE SHORTLIST
Als je een hele lijst met namen hebt verzameld, werk je naar een shortlist toe. Deze richtlijnen kunnen je daarbij helpen:

• Kijk naar werk wat ze al gemaakt hebben.
• Is er ervaring in jouw sector.
• Zijn er bewijzen van behaald succes.
• Wat kan het bureau je leveren.

Een van de kernvragen is. Heb je een specialist of een generalist nodig. De specialist is in een bepaald vakgebied erg goed, maar kan je op andere terreinen minder goed helpen. Dat kan handig zijn als je enkel zijn specialisme wilt inkopen. De generalist adviseert de beste oplossing voor je vraagstuk want hij is niet afhankelijk van zijn specialisme en kan objectief naar uitwerking en middelen kijken. Je kan bij een dergelijk bureau ook meerdere vragen kwijt, omdat een generalistisch bureau graag in de breedte werkt.

OPBOUWEN VAN EEN RELATIE
Voordat je een eventuele pitch uitzet onder de shortlist is het goed om eerst een kennismakingsafspraak in te plannen. Dit is de perfecte manier om je plannen en wensen te bespreken en de reactie van het bureau te peilen. Het helpt om te zien of er een persoonlijke klik is en het bureau werkt zoals jij graag wilt. Eenbureau kan prachtig werk maken, maar als de persoonlijke aansluiting er niet is, zal het nooit een goede relatie worden.

PITCH RECLAMEBUREAU
Nodig maximaal drie bureaus uit voor een pitch. Bedenk wel eerst wat je van de bureaus verwacht. Wil je hun creativiteit testen met een proefopdracht? Dan doe je er goed aan hier ook een pitchvergoeding voor te geven. Je kunt ook vragen hoe ze de opdracht willen aanpakken (strategisch) met daarbij een planning en een offerte. Lever altijd zoveel mogelijk informatie aan. Is je informatie te summier of is de opdracht onvoldoende geformuleerd, dan zal het resultaat van de pitch tegenvallen. Het is voor bureaus erg belangrijk dat je voor een helder proces zorgt.

HOE BEOORDEEL JE EEN RECLAMEBUREAU PITCH
Bij het opstellen van de vraag/opdracht maak je voor jezelf ook een rapport wat je voor elk bureau invult. Onderstaande onderwerpen kan je daarin beoordelen:

  • Enthousiasme (is er een klik, voel je enthousiasme)
  • Meedenken (wat is de vraag achter je vraag, is er research gedaan)
  • Offerte (wat wil je geoffreerd zien)
  • Specifieke wensen

Je wilt een professioneel, vertrouwd reclamebureau waarmee je echt een relatie kan opbouwen. Sommige bureaus hebben goede ideeën maar er is geen persoonlijke klik of slechte communicatie. Uiteindelijk zijn die goede ideeën dan erg kostbaar (in tijd, moeite en geld). Ook al zoek je een reclamebureau voor een kortlopend project, hou dan toch die langetermijn relatie in gedachten. Als het bureau waarmaakt wat je verwacht, hoef je voor een volgend project niet meer op zoek te gaan.

MENNO VERHEIJ
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS