DE BEURS OP: TIPS & TRICKS

12 mei 2018

Beurzen bieden een uitstekende kans om leads te verzamelen, te verkopen, relaties te onderhouden en nog veel meer. Maak van je beurs een succes en let daarom op het volgende:

WAT JE VOORAL MOET DOEN

RESEARCH
Onderzoek wie er al op de beurs hebben gestaan voordat je boekt. Dit is een van de grootste indicatoren van hoe succesvol een evenement is - en hoeveel publiek erop afkomt. Zijn je concurrenten aanwezig? Passen de producten van de andere exposanten bij wat jij aanbiedt? Probeer erachter te komen of er in de afgelopen jaren grote exposanten zijn aangetrokken. Dit geeft aan of het beursconcept groeit of afneemt in populariteit.

GA HET GESPREK AAN
Spreek met andere exposanten. Beurzen zijn in hoofdzaak bedoeld om te netwerken. De beste strategische adviezen en potentiële klanten kunnen uit onverwachte hoek komen. Mede exposanten, vakverenigingen en media zijn niet de meest voor de hand liggende prospects die je treft op de beursvloer, maar ze zijn er om zaken te doen en als je op de juiste plek bent...  je weet maar nooit.

CREATIVITEIT
Zorg voor een menigte rondom de stand. Verzin een creatief concept om de aandacht van bezoekers te trekken. Een thema, promotie of competitie helpen om mensen naar je stand te lokken en om gesprekken aan te knopen.


GOUDEN REGELS
Motiveer en train je beurspersoneel. Vergeet daarbij niet de gouden regels van de beursvloer:

  • eet niet in het zicht;
  • ben niet te gretig;
  • stel open vragen;
  • geef zoveel mogelijk informatie om te bepalen of de persoon met wie je praat, een potentiële klant is.
  

NAAMSBEKENDHEID
Het onderhouden van bestaande relaties en binnenhalen van hot leads zijn de belangrijkste doelen om aan een beurs deel te nemen. Maar er is ook veel te zeggen om gewoon aan de naamsbekendheid te werken. Deze insteek zal niet direct omzet verhogen, maar kan resulteren in meer orders in de toekomst.

WAT JE VOORAL NIET MOET DOEN

TE VEEL BETALEN
Klakkeloos akkoord gaan met de offerte van de beursorganisatie. Er zijn vaak extra’s te regelen zoals gratis toegangskaarten voor je relaties, vermelding in beursuitingen en misschien wel korting op de vierkante meters.


SAMENWERKEN
Denken dat je het allemaal zelf kan. Het succes hangt namelijk vooral af aan gedegen planning en aandacht voor de details. Zorg daarom dat je werkt met goede partners voor de deelname. Zoals standbouwer en reclamebureau.

TIJD WEGGOOIEN
Teveel tijd besteden aan foute leads. Op beurzen komen ook veel bezoekers die niet interessant zijn voor jouw bedrijf. Zorg daarom dat het verkoopteam deze bezoekers herkent en niet te veel tijd aan hen besteedt.

TO MUCH TECHNOLOGY
Online en mobiele communicatie hebben beurzen tot een nog spannender en dynamische plek gemaakt om producten en diensten te vermarkten. Maar techniek is een middel en geen doel. Gebruik technologie daarom verstandig binnen de juiste proporties.

EN DAN NOG DIT…

Vergeet je medewerkers niet te belonen voor hun goede werk. Beurzen zijn een ideale gelegenheid om medewerkers te motiveren en een team te bouwen. Ga lekker uit eten met de club of deel tickets uit voor het exposantenfeest of een ander evenement.

MENNO VERHEIJ
BRAND STORYTELLER BIJ REACH

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS