HONDEN, KATTEN, RATTEN EN BRANDING

14 juni - DOUWE SOEPBOER

Het is vast wel twintig jaar geleden dat ik een communicatiewetenschapper hoorde vertellen over hondentrouw, kattentrouw en rattentrouw. Het maakte indruk, vooral omdat het zo beeldend werd verteld.

Van hondentrouw had ik natuurlijk wel gehoord. Van kattentrouw en rattentrouw niet. Kort gezegd zijn dit de verschillen. Een hond is trouw aan zijn baas, de kat aan het huis en de rat aan alles waar iets te vinden is.

RATTENTROUW
Geen zelfrespecterend bedrijf richt zich op rattentrouw. Iemand die klant wordt, wil je als klant behouden. Toch is er veel rattentrouw. Iedereen vergelijkt online wel eens op prijs: is het niet voor een energiecontract of vliegticket, dan wel voor een nieuwe telefoon, automatten, paar schoenen of tv. Is iedereen dan een rat? Zeker niet. Overigens zie je dat deze bedrijven zich inzetten om je na een eerste deal hondentrouw te maken. En vaak met succes.

HONDSTROUWE KLANTEN
In feite is ieder bedrijf op zoek naar hondstrouwe klanten. Klanten die met je zakendoen om wie je bent, wat je doet en wat je waarmaakt. Denk aan je innovaties, de kwaliteit van je producten, het feit dat je (altijd) klaarstaat, leveringen, voorwaarden en de duurzame wijze waarop je onderneemt. Hondstrouwe klanten hebben vaak hoge verwachtingen, maar zijn ook bereid daarvoor een eerlijke prijs te betalen.

KATTENTROUW
Zakendoen met elkaar is en blijft people business. En daarbij zijn de receptioniste en de helpdeskmedewerker net zo belangrijk als de accountmanager en de directeur. Of misschien nog wel belangrijker. Als je klanten zich gaan hechten aan de mensen in je organisatie, dan geeft dat je bedrijf een enorme voorsprong.

EN WAT HEEFT DIT MET BRANDING TE MAKEN?
Je klanten worden voortdurend verleid door concurrenten. Met ratten-, katten- en hondenverhalen. Je maakt je merk sterker door het beter te positioneren en je medewerkers daarin een prominente rol te geven. Je merk wordt een verhaal en verhalen worden doorverteld. Dat maakt dat je kunt groeien mede dankzij klanten die ook je ambassadeurs worden.
 
En het is precies dat deel van het verhaal waar wij van Reach graag onze tanden inzetten. Door middel van storytelling brengen we jouw merk en jouw verhaal onder de aandacht. Met teksten en beelden die je imago onderstrepen en versterken en met middelen die raken en bereiken. Die insteek heeft ons door de jaren veel trouwe klanten opgeleverd.

DOUWE SOEPBOER
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS