HELVETICA, MISSCHIEN WEL HET BEKENDSTE LETTERTYPE

Menno Verheij

De Helvetica werd in 1957 door Max Miedinger en Eduard Hoffmann ontworpen en heette eerst Die Neue Haas Grotesk. Het lettertype was geïnspireerd op de Akzidenz Grotesk uit 1896. In de illustratie zie je de kleine verschillen.

WAAROM ZO POPULAIR?
1957 is de tijd van de wederopbouw, veel bedrijven zochten naar vernieuwing en verandering, Tot die tijd waren advertenties en corporate brands kitscherig en over-gedecoreerd. De Helvetica straalt rust en vertrouwen uit; alles komt goed. Hij is ook schreefloos - geen tierelantijntjes – gemaakt om niet op te vallen. Niet passend in een modetrend, gewoon een serieus lettertype. De fijne lijnen en moderne uitstraling was precies waar bedrijven in de jaren ’50 en ’60 naar op zoek waren, ze konden zich ermee onderscheiden. Deze early adaptors bleven het gebruiken, daarom associëeren we het nu met ‘zakelijkheid’.Misschien heeft het er ook mee te maken dat het Zwitsers is. Het land waar de precisie uurwerken worden gemaakt en het beroemde zakmes.

"Het heeft een moderne houding die samenvalt met de esthetische gebouwen van de jaren 1950 en '60. Helvetica is een corporate lettertype, maar ook  de favoriet van kappers en kebabwinkels. Het is de boter op ons brood."
Lars Mueller (auteur Homage to Typeface)

Het gebruik van de Helvetica wordt door sommige ontwerpers als ‘veilig’ ervaren. Ze vinden het niet avontuurlijk, niet ambitieus, de makkelijke/veilige keuze. Maar het gekozen lettertype heeft grote invloed op de boodschap die je wilt overbrengen. Je moet er niet aan denken dat JFK Airport alle bewegwijzering in de Comic Sans zou veranderen. De Helvetica is misschien een veilige keuze, maar dan wel een juiste. Waarom zouden anders Gap, Orange, Lufthansa, Panasonic, Royal Bank of Scotland, Tupperware, Zanussi, etc. de keuze hebben gemaakt. De Helvetica geeft ruimte aan de fotografie en witruimte in de uiting als je hem gebruikt in advertenties.

Waarschijnlijk gebruik je hem zelf ook vaak, maar dan in de digitale variant de Arial (1982). Of gebruik je de Times die wat autoritairder is? Of de Comic Sans..., maar dat hoop ik niet. (verschillen tussen Helvetica en Arial).

Het beste argument voor het gebruik van de Helvetica toch zijn neutraliteit (ook iets Zwitsers). Ontworpen om niet op te vallen. Modern én klassiek, conservatief maar ook vooruitstrevend, elegant en ontspannend je kan het er allemaal in terugvinden.

De volgende keer als je de Hevetica of Arial selecteert als lettertype dan weet je waar het lettertype voor staat, en of het je boodschap versterkt. Of kies je toch de Comic Sans?

MENNO VERHEIJ
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS