EEN NIEUWE BEDRIJFSNAAM

01 februari 2019 - DOUWE SOEPBOER

Een naam, vind je mooi of lelijk. Sterk of zwak. Exotisch of provinciaal. Maar wat je naam ook is, uiteindelijk geef je die naam zelf lading. Als persoon, maar zeker ook als bedrijf. Waarom dan toch in sommige gevallen een naamswijziging overwegen?

Ieder mens krijg bij geboorte een naam of eigenlijk twee namen. De achternaam erven we van onze ouders. Tot voor kort van de vader maar tegenwoordig ook steeds vaker van de moeder. Of van beide met alle gevolgen van dien. De voornaam die je krijgt, is bijna altijd een compromis van beide ouders. Toekomstige ouders herkennen het vast. Je partner roept een naam waarop jij reageert met ‘alsjeblief niet, met die naam heb ik in de klas gezeten, wat een engerd’. Duidelijk mag zijn, namen worden direct geassocieerd met eigenschappen en met persoonlijke ervaringen.

IEDEREEN HEEFT DAAROVER EEN MENING
Een naamsverandering in de familie. Toevallig heb ik daar ervaring mee. Een van mijn ooms, vond de naam Soepboer niet meer passen bij zijn identiteit. ‘Met zo’n naam word je niet serieus genomen’ vond hij. Hij veranderde zijn naam en daar had dus iedereen een mening over. Ikzelf heb trouwens ook meegemaakt dat men lachte om mijn naam of deze raar verbasterde. Ik lach dan gezellig mee en vertel een verhaal over de totstandkoming van mijn bijzondere achternaam. Belangrijk voordeel. Mijn naam wordt goed onthouden. En ja, ik heb door mijn verhuizing uit Friesland, mijn naam in het Brabantse land zelf kunnen laden.

EEN NIEUWE BEDRIJFSNAAM
Net als bij een natuurlijk persoon, zal een bedrijf niet makkelijk van naam veranderen. Daar moeten echt zwaarwegende argumenten voor zijn. !GO in Oosterhout maakte in 2018 die keuze wel. Op advies van Reach werd het bedrijf geherpositioneerd onder de nieuwe naam MidZuid. De introductie was eind december en het bijzondere was dat bijna iedereen vanaf het allereerste moment enthousiast was over de nieuwe naam en de nieuwe uitstraling. Want laten we eerlijk zijn: een nieuwe bedrijfsnaam, dat is toch echt wel wennen.

MAAR WAAROM
Om te begrijpen waarom we een naamsverandering hebben voorgesteld, moeten we terug naar de gesprekken die we binnen het bedrijf voerden. Men vertelde ons over de grote veranderingen in werkzaamheden. ‘We zijn eigenlijk een heel ander type bedrijf geworden’ werd gezegd. Tegelijk werd het bedrijf nog vaak geassocieerd met het sociale werkbedrijf van lang geleden. En de naam !GO waar 15 jaar geleden voor was gekozen, lag bij veel mensen niet lekker. Daarnaast waren er nog een aantal andere zaken die de naam !GO wel eens onhandig maakte: Engelstalig, onhandig in online communicatie door het uitroepteken en zo waren er nog meer argumenten. Wij voelden die emotie aan. Het bedrijf was toe aan nieuwe naam met een nieuwe frisse uitstraling. Niet op basis van één maar op basis van meerdere argumenten.

MIDZUID
Een nieuwe naam voorstellen is één. Een nieuwe naam bedenken is twee. Op basis van de briefing van de opdrachtgever formuleerden we een vijftal randvoorwaarden waaraan de nieuwe naam zou moeten voldoen. Zoals goed uit te spreken, krachtige uitstraling, beschikbaar als domeinnaam en bij voorkeur uniek. Ik kan je vertellen: dat was geen eenvoudige opgave. Uiteindelijk bleef er uit de shortlist een naam over waar we volledig achterstonden en die voldeed aan onze criteria: MidZuid. We wisten daar ook direct een slogan aan te verbinden.

THUIS EN TROTS 
MidZuid (laten we hier echt stoppen met het noemen van !GO) bestaat maar liefst 65 jaar. Dat is begin 2019 gevierd met medewerkers en met diverse stakeholders. Een ideaal moment dus om de naam direct richting te geven en te laden. Tijdens de festiviteiten was eigenlijk iedereen blij met de nieuwe naam en trots op de uitstraling. Voor mij persoonlijk waren vooral deze reacties het ultieme bewijs dat we met de naamsverandering de enige juiste keuze hebben gemaakt.

Is jouw bedrijf ook toe aan een nieuwe uitstraling, positionering of, net als MidZuid, zelfs aan een nieuwe naam? Dan praat ik graag een keer met je verder.

DOUWE SOEPBOER
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS