EEN KRITISCHE BLIK OP STORYTELLING

09 oktober 2018 - DOUWE SOEPBOER

Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Bedrijven vertellen graag hoe goed zij, of hun producten zijn. Aan die trend leek een eind te komen met storytelling. Nu dit meer en meer raakt ingeburgerd, lijkt een nieuwe richting onvermijdelijk. Kritisch vermogen zou zo maar eens de nieuwe hype kunnen worden, tenminste áls bedrijven daar de ballen voor hebben.

COMMUNICEREN MET LEF
Lef is een drieletterwoord dat in veel boeken over communicatie en marketing een belangrijke rol speelt. Bedrijven moeten durven, doen! Schitterend. Tegelijk is er altijd de drang naar veiligheid waardoor werknemers niet het lef hebben om kritiek te uiten of afwijkende keuzes voor te stellen. Tijd voor verandering dus, hoe pittig dat ook is. Laten we het publiek eens trakteren op merken die heldere, prikkelende, inspirerende standpunten durven in te nemen.

Enthousiaste medewerkers kunnen ambassadeurs van je merk worden. Steeds meer bedrijven raken geïntrigeerd door ‘employee advocacy’ waarbij trotse collega’s het bedrijfsverhaal uitdragen. Vaak zijn dit vrijwel kritiekloze fans. De kritische blik blijft onderbelicht. Neem daarom de meest kritische medewerkers vooral mee in het verbeterproces van jouw producten en diensten. Laat ze hun mening spuien, hun kennis delen, hun vragen stellen.

BRAND JOURNALISM OF STORYTELLING
Toen storytelling gemeengoed werd, zweefde de term brand journalism heel even rond in het communicatievak. Uiteindelijk werd niet voor deze benaming gekozen. Best jammer want de inzet van storytelling is gebaseerd op journalistieke vormen zoals: nieuws, columns, (video)reportages en interviews.
Nu wordt bij storytelling de journalistieke inhoud vaak uit het oog verloren. Journalistieke content hoort namelijk kritisch van aard te zijn. En bedrijfsjournalistiek is op z’n minst licht kritisch. Storytelling is binnen veel organisaties is nu vooral een opsomming van ouderwetse juichverhalen, in een redactioneel format. Zonde!

SPIEGEL
Kijk daarom eens wat vaker in de spiegel van de kapper. Laat je klanten en collega’s de schaar en de tondeuse hanteren. Blijf stilzitten tijdens de knipbeurt, maar let goed op waar de haartjes afvliegen. Voorzichtig bijpunten was je veilige verleden. Door vaker in de kappersstoel te gaan zitten, voorkom je dat er dooie punten ontstaan. Wie weet loop je wel weg met een modern kapsel waarmee je de hele buurt inspireert.

Lees het volledige blog van Vincent Mirck

DOUWE SOEPBOER
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS