STAGIAIRE COMMUNICATIE GEZOCHT

12 mei 2018 - DOUWE SOEPBOER

Ik kijk af en toe op vacaturesites. Niet omdat ik een baan zoek. Ik ben ontzettend tevreden met wat ik doe. Meer wil ik weten waar de markt op zoek naar is. En daarnaast is mijn dochter Regina pas afgestudeerd ‘in de communicatie’ en kijk ik graag mee waar haar kansen liggen. Inmiddels heeft ze, ter informatie voor iedereen dit leest, een baan gevonden.

Wat mij opvalt in de zoektocht van bedrijven is dat ze veelvuldig op zoek zijn naar stagiaires. Vaak kan ik me daarbij niet aan de indruk onttrekken dat ze daarbij op zoek zijn naar goedkope werkkrachten die iets kunnen wat in de organisatie niet beschikbaar is, bijvoorbeeld - of met name - op het terrein van online communicatie. En dan denk ik: jammer, waarom niet echt investeren in goed communicatietalent dat je organisatie niet ad-hoc, maar structureel verder brengt.

GOEDE EN SLECHTE COMMUNICATIE
Wie vroeger ‘iets met communicatie’ wilde doen, werd nogal eens meewarig aangekeken. ‘Weet zeker niet wat hij of zijn wil.’ En ‘communiceren, dat is toch geen vak, dat doet iedereen.’ Dat klopt inderdaad: iedereen communiceert. De ene goed, de ander beroerd. We kennen de voorbeelden waarbij tussen vrienden of in families door slechte communicatie ruzie ontstaat. Bert van Leeuwen heeft er met zijn tv-programma Het Familiediner de handen vol aan. Maar ook voor bedrijven en organisaties heeft slechte communicatie grote impact. Het is vaak een synoniem voor mislukte projecten (slechte interne communicatie) of het missen van omzet, het inleveren op marges en klantontevredenheid (slechte externe communicatie).

COMMUNICATIE: EEN PIJLER VOOR SUCCES
Duidelijk mag zijn: goede communicatie is een vak en belangrijk. ‘Een pijler voor succes’ zeggen we vaak tegen onze klanten Een vak bovendien dat door talrijke ontwikkelingen almaar complexer wordt. In je marktcommunicatie heb je een enorme mix aan mogelijkheden tot je beschikking die elkaar ook nog eens kunnen versterken. Maar om dat goed te doen heb je kennis nodig. Niet alleen van de middelen die je inzet, dat is pas het laatste. Eerst moet je helder hebben waar jouw toegevoegde waarde ligt en welke klanten zich daartoe aangetrokken voelen. Heel ouderwets hoor: maar als je de product-marktcombinaties niet goed in beeld hebt, kan je het vergeten. Dat begrijpen Communicatieprofessionals als geen ander. Daarna ga je aan de slag met het verhaal dat je wilt vertellen. Storytelling wordt binnen het vakgebied gezien als dé mogelijkheid om je te onderscheiden van de concurrentie. Bedenk daarbij dat je hiervoor veel externe expertise beschikbaar hebt en dat de communicatieprofessional dat traject begeleid. De laatste stap is pas het inzetten van middelen. Want de middelenmix is afhankelijk van je verhaal en van je primaire doelgroep.

DOE HET ZELF EN MET ANDEREN
Kortom: goede communicatie helpt zowel bij het verbeteren van je interne processen als bij het halen van je verkooptargets in omzet en marge. Een stagiaire kan je daarbij zeker helpen. Zij of hij brengt immers nieuwe kennis en elan binnen en kan je vooral praktisch bijschaven met nieuwe middelen. Maar overschat dit vooral niet. Echt goed communiceren binnen en buiten de organisatie doe je met vakkundige en ervaren communicatieprofessionals. En het goede nieuws is: die zijn er te vinden. Zowel als vaste kracht binnen je bedrijf en natuurlijk met tal van specialisten op het terrein strategie, content en media, buiten je bedrijf.

DOUWE SOEPBOER
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS