CREATIVITEIT IS DE X-FACTOR

Douwe Soepboer

Recent volgde ik de opleiding Online PR & Social Media bij SRM, waarmee ik nieuwe inzichten wil opdoen over de inzet van social media voor publiciteits- en
pr-doeleinden. Ik kwam terecht in een bont gezelschap van communicatieprofessionals onder meer actief binnen cultuur, recreatie, ministeries, gemeenten en onderwijsinstellingen. De meesten gepokt en gemazeld in het
pr-vakgebied. Maar zonder uitzondering allemaal met veel vragen over de verschuivingen binnen de diverse mediakanalen en dan met name op gebied van social media.

DE REGIE VERSCHUIFT
Wat na een aantal cursusdagen vooral is blijven hangen, is de keuzestress die veel communicatiemensen ervaren. Waarin moet ik me gaan verdiepen? Welke middelen moet ik nadrukkelijker inzetten? En waar schieten wij als organisatie tekort in de communicatie richting onze doelgroepen? zijn vragen die voorbij komen. Ook de culturen in de verschillende bedrijven en organisaties blijken heel verschillend. Van behoudend, we doen het op ons eigen tempo en op onze eigen manier; tot precies het tegenovergestelde: we gooien het roer volledig om, stoppen met print- en tv-campagnes en gaan volledig voor online. In dat veld is het soms nog lastig vast te stellen wie de regie heeft. Ja zelfs of er überhaupt nog sprake is van regie.

HELICOPTERVIEW
Het communicatievak wordt complexer met tientallen disciplines op het terrein van content, (ict)techniek en creativiteit. Dat levert veel mogelijkheden op maar tegelijk ook grote afbreukrisico’s door het maken van foute keuzes of door te weinig budget waardoor een campagne bijna al bij voorbaat kansloos is. Duidelijk is dat organisaties communicatieprofessionals nodig hebben met een helicopterview en die vanuit marketingcommunicatie doelstellingen communicatiebeleid weten te ontwikkelen.

CREATIVITEIT MOET JE MAKEN
Maar voor welke insteek je ook kiest. Tijdens deze cursus werd eens te meer duidelijk dat creativiteit de X-factor is en blijft. Middelen kun je kiezen, creativiteit moet je maken. ‘Gelukkig’, dacht ik bij mezelf. Ondanks alle nieuwe technologie en nieuwe mediakanalen blijft de creatieve mens belangrijk. 

DOUWE SOEPBOER
BRAND STORYTELLER BIJ REACH

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS