TERUG VAN VAKANTIE
CONTENTMOE OF INFORMATIEHONGERIG

28 augustus 2018 - DOUWE SOEPBOER

De zomervakantie is bijna voorbij. Veel mensen namen even afstand van alle dagelijkse beslommeringen. Tijdelijk afscheid van e-mail, social media en Netflix. Gewoon een boek lezen, spelletjes doen met de kinderen en genieten van het vakantiegevoel. Eenmaal terug is het vakantiegevoel vaak al na een week – of zelfs al na een dag – volledig weggevaagd. En dat is eigenlijk wel prima.

ZIJN WE CONTENTMOE?
De term contentmoe kwam ik de afgelopen periode vaker tegen. We zouden contentmoe zijn en weer meer routine in ons leven willen hebben. Zoals tijdens vakanties die toch vaak volgens vaste routines verlopen. En waar we niet voortdurend achtervolgd worden door nieuwe informatie die we moeten delen en bespreken met onze omgeving. Natuurlijk geldt dat lang niet voor iedereen. Ik ken ook mensen die me tijdens vakanties voortdurend informeren over hun reilen en zeilen en daarbij natuurlijk de likes en hartjes op de voet volgen. Maar veel anderen verdwijnen even in het niets.

Zeker is dat social media kanalen contentmoeheid hebben ontdekt. Instagram laat je bijvoorbeeld weten dat je ‘bij’ bent met je informatie. Met andere woorden, ‘ga wat anders doen’. En Youtube biedt al lineaire content aan op vaste momenten. Waarbij je terug kunt denken aan een avondje quiz kijken op tv met het hele gezin.

…OF INFORMATIEHONGERIG
Ik denk dat we naast contentmoe (soms); meestal informatiehongerig zijn. We zijn van nature nieuwsgierig naar nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen. Maar in toenemende mate ontdekken we ook dat nieuwe mediakanalen met een overload aan content en daaraan verwante technologie steeds meer beslag legt op onze tijd en capaciteit. En juist dat maakt je contentmoe. Je hebt nergens anders meer tijd voor.

CONTENTSPECIALISTEN
Wie actief is in de communicatiebranche is per definitie informatiehongerig. Je wilt zo veel mogelijk op de hoogte blijven van allerlei ontwikkelingen en mogelijkheden. Tegelijk ervaar je je eigen beperkingen daarin. Het is volstrekt onmogelijk om alles te volgen, laat staan dit te implementeren in je dagelijkse werkzaamheden. Het leidt tot steeds meer specialisten die excelleren in een klein deel van het vakgebied. Informatiehongerig dat ze zijn, willen ze daar alles over weten.

De vakantie is, naast een tijd om heerlijk uit te rusten, bij uitstek een periode om voor jezelf te bepalen waar je naar toe wilt. In die zin kan iedereen eigen keuzes maken. Ik denk dat die keuzes van levensbelang zijn om ook na je vakantietrip informatiehongerig aan de slag te gaan. En dat je daarbij niet meer elk uur terugdenkt aan die heerlijke vakantie, dat is prima.

DOUWE SOEPBOER
BRAND STORYTELLER

Delen

© REACH BRAND STORYTELLERS